Sammendrag
- Midjourney er blant de mest populære bildegeneratorene.
- Programmet fikk nylig et ansiktsløft, og er blitt mye enklere å bruke.
- Du kan lage bilder, logoer, illustrasjoner, kunst, ikoner, og mer.
- Les guiden til gode instrukser.
- Lær om forsiktighetsreglene du bør følge.
Oppdatering: 22. august
Midjourney sin nye nettside er nå åpen for alle! Du kan lage opptil 25 AI-bilder, gratis.
Hva er Midjourney?
Midjourney er et verktøy som lager AI-bilder.
Du kan lage bilder, illustrasjoner, kunstverk, reklameplakater, logoer, ikoner og malerier.
Midjourney lager unike bilder, altså bilder som ikke er blitt laget før.
Og det tar bare noen sekunder å generere bildene du vil ha:


Verktøyet fikk nylig et ansiktsløft
Før måtte du bruke Discord (en sosial app for gamere). Men nå er Midjourney tilgjengelig på en egen nettside.
Du finner den nye nettsiden her: Midjourney
Her kan du se bildene alle andre lager:

Jeg forklarer det nye designet i detalj lengre nede i artikkelen.
Slik fungerer bildegeneratoren
Først skriver du inn en instruks som beskriver hvilke bilde du vil ha. Dette kalles for en «prompt».
Ofte blir bildene bedre jo mer detaljert og beskrivende instruksen er. Men ikke alltid.
Det er en kunst å lage gode instrukser som gjør at du får akkurat det du vil ha.
Du finner guiden til gode instrukser lengre nede i artikkelen.
Eksempler på AI-bilder laget med Midjourney
Ta en titt på disse AI-bildene laget med Midjourney:



Klikk for å forstørr. Alle bildene er laget med versjon 6.
Guide til Midjourney
Slik logger du inn
Slik ser det nye designet ut
Det nye designet har tre hovedområder:
- Navigasjon: Til venstre kan du velge mellom å se på andres bilder, lage egne, og søke i eget arkiv
- Imagine: I toppen kan du skrive instrukser for å lage bilder
- Søk: Øverst til høyre kan du søke etter bilder som andre har laget

Se andres bilder
Trykk på «Explore» øverst til høyre, også kan du skrolle nedover. Du kan trykke på random, hot, top og likes.
I «Likes» ligger bildene du har likt, slik at du enkelt kan finne de igjen.

Søk i bilder
Øverst til høyre kan du søke i bilder som andre brukere har laget.
Her søker jeg etter galakser:

Deretter kan du trykke på bildene for å se hvilke instrukser de har brukt.
Her har vi en intergalaktisk donut:

Lag AI-bilder selv
Øverst kan du skrive inn hva du vil ha, der det står «Imagine».
Bildene genereres og vises under «Create», i menyen til venstre.

Arkivet
I arkivet kan du organisere og sortere alle bildene dine i kategorier og mapper.
Trykk på «Archive» i menyen til venstre.

Bruk samme person i flere bilder
En ny funksjon lar deg bruke en person i et bilde til å lage flere bilder. Det kalles «consistent characters» (cref).
Trykk først på pluss-ikonet, last opp et bilde av en person og trykk deretter på det lille person-symbolet nederst i bildet.
Nå kan du lage nye bilder med den samme personen.

Tenk personvern: Hvis du laster opp bilder av deg selv, vil andre kunne se hva du har generert og lage flere bilder av deg.
Lag gode «prompts» i Midjourney
Prompts er instruksene som beskriver bildene du vil ha.
Per dags dato må du skrive på engelsk for at AI-en skal forstå deg.
Hvis du trenger en bildegenerator som forstår norsk, bruk DALL-E 3 i ChatGPT.
5 tips til gode prompts
- Vær spesifikk: Fortell om motivet, bakgrunnen, farger, setting, tidsperiode, stemning og stil.
- Bruk adjektiver: For eksempel: «a dark, eerie landscape (…)»
- Nevn kjente kunstnere eller stiler: For eksempel: «a surrealistic scene in the style of Salvador Dalí.»
- Eksperimenter med komposisjon: For eksempel, «a close-up with dramatic lighting from the side. Eller: «[…] in a simple composition»
- Vær konsis: For lange eller kompliserte prompts kan gi uforutsigbare resultater.
Lag bilder med tekst
For å lage bilder med tekst, skriv: The word [«…»] in bold text, in [sted]
Det er viktig at du bruker anførselstegn.

Obs: I skrivende stund sliter Midjourney med lange ord, eller flere ord etter hverandre.
Lag logoer
Du kan lage logoer ved å skrive: Logo of […], in the colors […], [stil, f.eks minimalistisk]
Her er noen stilige logoer jeg fant på MJ:

Før du tar helt av: Du får ikke nødvendigvis opphavsrett til logoene du lager.
Viktige parametre for å få gode bilder
Under har jeg laget en oversikt over nyttige parametre du bør kjenne til. Disse styrer hvordan bildet lages.1 Parameters
I det nye designet kan du kontrollere flere parametre via menyen:

Hvis du skriver inn parametrene manuelt, må de legges til på slutten av instruksen.
For eksempel: fast car in Norwegian forest, sunny day –ar 2:1 –style raw
Resultatet:

–ar (aspect ratio)
Definer forholdet mellom høyden og bredden til bildet. –ar 2:1 betyr at bildet er dobbelt så bredt som det er høyt.
–style raw
Fjerner ekstra stiler og design som legges til i etterkant av instruksen din. Hvis du bruker den riktig kan du få mer realistiske bilder.
–stylize
Lav stylize gjør at bildene blir mer tro til instruksene dine. Men, du ofrer kreativitet. Høy stylize gir mer varierte og kreative bilder.
–v (version)
Du kan velge hvilke programvare-versjon du vil bruke. Den nyeste er den beste. –v 6 er gjeldende versjon i skrivende stund.
–c (chaos)
Styr hvor mye variasjon det er mellom de fire bildene som lages. Velg et tall mellom 0 og 100. Høyere tall gir mer variasjon.
–no
Dette er en såkalt negativ instruks. Fortell hva du ikke vil ha i bildet. F.eks. –no person
Forsiktighetsreglene du bør følge
Her er forsiktighetsreglene du bør følge når du skal bruke bildegeneratorer.
Risikovurdering og retningslinjer
Hvis du bruker Midjourney i jobbsammenheng, bør bedriften gjøre en risikovurdering av verktøyet og lage retningslinjer for AI.
Det er flere risikoer knyttet til dette verktøyet. Blant annet har man risiko for plagiarisering og søksmål.
Det pågår flere søksmål mot Midjourney for tiden.
Et gruppesøksmål beskylder selskapet for ulovlig bruk av 5,85 milliarder internettbilder.
Verkene fra over 16 000 artister er brukt til å trene modellen.2 The Art Newspaper og Art News
Vi får se hvordan dette løser seg, men det er uansett greit å være bevisst over problemstillingen.
Opphavsrett
Kort sagt får du ikke opphavsrett til AI-bilder laget med bildegeneratorer.
Ifølge åndsverkloven kan kun mennesker ha opphavsrett.
Samtidig lar flere selskaper deg bruke AI-bildene kommersielt. Les brukervilkårene.
Les mer: Hvem eier AI-bilder? Juridiske og etiske hensyn
– Midjourney er en plagieringsmaskin
De fleste bildegeneratorene har støvsugd internett for bilder. Disse bildene brukes til å trene opp AI-modellene.
Dette er et moralsk problem fordi modellene trenes på vernede verk. Kunstnerne får ingen vederlag av AI-selskapene.
– Bildegeneratorer er kommersielle plagiariseringsmaskiner.
Det sier kunstneren Jingna Zhang i en hjerteskjærende melding på X:
«Words can’t describe how dehumanizing it is to see my name used 20,000+ times in MidJourney. My life’s work and who I am—reduced to meaningless fodder for a commercial image slot machine.»
– Jingna Zhang3 X
Om du ønsker å ha ditt på det rene, burde du vurdere om du syns det er greit å bruke bildegeneratorer (og språkmodeller).
Et etisk alternativ er å bruke bildegeneratorer fra AI-selskaper som samarbeider med Shutterstock og Getty Images. Disse betaler for lisensierte bilder til å trene opp AI.
Ofte stilte spørsmål om Midjourney
Eier du AI-bildene du lager?
Du kan bruke bildene, men du får ikke opphavsrett til de. Les mer i denne saken: Hvem eier AI-bilder?
Har Midjourney en app?
Nei, det er enda ikke en offisiell app. Du kan bruke programmet via nettsiden eller via Discord.
Hvor mye koster Midjourney?
Det billigste abonnementet koster 10 dollar + mva. Totalt ca. 125,- per måned.

Hvordan skjuler jeg bildene mine fra andre?
Du må betale for Pro Plan som har “Stealth Mode”. Den koster 60 dollar i måneden + mva. Det blir rundt 700-750,- per måned.
Kan jeg bruke Midjourney uten Discord?
Ja! Fra 22. august kan alle bruke Midjourney via nettsiden deres. Du trenger ikke Discord.
Hva kan du bruke AI-bilder til?
Kunstnere og designere bruker bildegeneratorer for idemyldring og for å lage unike visuelle uttrykk.
Bedrifter bruker det til å lage bilder for artikler, sosiale medier, markedsføringsmateriell og produkter.
Endringslogg