AI-søk: Dette er fremtidens søkemotorer

Vil dagens søkemotorer forsvinne? Prøv AI-søk med verktøy som Perplexity og Consensus.

AI-søk og fremtidens søkemotorer
Adam Tzur

Skrevet av

Sammendrag

  • AI-søk oppsummerer informasjon raskt.
  • Men, man må kvalitetssikre svarene.
  • Perplexity er blant de mest populære AI-søkemotorene.
  • Vil gamle søkemotorer erstattes? Les analysene og rapportene…

Dette er AI-søk

Tenk over hvor tregt det er å finne informasjon på nett:

  1. Du skriver et søk.
  2. Det kommer opp en rekke nettsider.
  3. Du må inn på nettsidene og lette etter informasjon.

Noen ganger finner du svaret raskt, men andre ganger kan det ta lang tid.

Google har dominert markedet i mange år. Tjenesten er så populær at det har blitt et eget verb: «å Google noe».

Men flere påpeker at Google har blitt dårligere med tiden.1 Bevendorff et al., 2024 / NRK

Søkemotoren viser oftere reklame, annonser, spam og markedsføringsartikler.2 Tek.no / The Register

Du får med andre ord ikke det beste svaret.

En ny måte å søke på

AI-søk bruker generativ AI til å oppsummere informasjon for deg.

Du trenger med andre ord å gjøre mindre manuelt arbeid.

I min mening er den største fordelen at AI-en kan resonnere, i tillegg til å oppsummere informasjon.

Her spør jeg Perplexity om AI-søk vil erstatte Google:

Perplexity AI-søk
Bilde: Perplexity henter informasjon og resonnerer seg frem til et argument.

Hvis jeg stiller Google det samme spørsmålet, får jeg opp en rekke kilder som er delvis relevante. Så må jeg finne informasjonen selv.

Betyr det at generative søk er overlegne?

Naturligvis er ikke de nye søkene feilfrie enda. AI-en kan finne på ting og gi deg feilinformasjon.

Jeg går mer inn på hvordan man kvalitetssikrer svarene lengre ned.

Vil Google forsvinne?

I 2022 slo Google alarm: «kode rød».3 New York Times

Grunnen var ChatGPT, som kunne vippe Google fra søketronen.

Det høres dramatisk ut, så hva sier tallene?

Et analysebyrå anslår at trafikken til dagens søkemotorer vil reduseres med 25 % innen 2026.4 Gartner

Per dags dato er markedet stabilt. Det har ikke vært noen merkbare fall for Google.

Søkemotoren holder en stabil markedsandel på 80-90% (avhengig av hvilken statistikk man bruker).5 Statcounter / Statista

Statcounter Google søkemotor markedsandel 2024
Bilde: Markedsandelen til søkemotorene

Utover dette har Google Gemini kombinert nettsøk og AI. I USA har den vanlige søkemotoren begynt å få AI-svar.6 Google / Search Engine Journal

Slik ser det nye søket ut (ikke kommet til Norge enda):

Sannsynligvis vil Google overleve, men det er godt mulig at markedet blir jevnere fordelt.

Dette er de beste AI-søkemotorene

Perplexity (velg din egen AI)

Perplexity finner raskt de beste kildene og oppsummerer informasjonen.7 Perplexity

Den er gratis, og du kan bruke den på norsk.

AI-en oppgir alltid kilder, slik at du selv kan sjekke informasjonen.

Perplexity har tre unike funksjoner:

  1. Velg blant fem språkmodeller
  2. Velg blant tre bildegeneratorer
  3. Pro-søk (finner mange kilder, raskt)

Denne videoen beskriver Pro-søket:

Consensus (for vitenskapelige studier)

Consensus er en forskningsassistent. Den er knallgod på å finne vitenskapelige studier.8 Consensus

Du kan bruke den via hjemmesiden eller ChatGPT.9 Consensus App / ChatGPT

Consensus sin vitenskapelige søkemotor
Bilde: Slik ser Consensus ut.

ChatGPT

Vår venn ChatGPT er flink til å søke hvis du bruker de riktige instruksene.

Med generiske instrukser så svarer den langt, og oppgir ikke alltid kilder. Da blir man usikker på hvor informasjonen er hentet fra.

Hvis du vil ha kilder, må du etterspør de.

Bruk denne instruksen 💡

[Spørsmål]. Oppgi kilder for påstandene dine. Skriv så folk flest kan forstå. Bruk klarspråk.

Den ga et brukbart svar når jeg spurte om fremtidens søkemotorer:

ChatGPT finner kilder
Bilde: ChatGPT svarer bra når den får riktig instruks.

Andre søkemotorer

Jeg nevner disse søkemotorene for ordens skyld.

Av erfaring syns jeg de ikke er gode nok, enda:

  • Google Gemini (generiske svar, forstår ikke alltid spørsmålet)
  • Microsoft Copilot (generiske svar, forstår ikke alltid spørsmålet, bruker for mange emojis)
  • Brave Search (svarer ikke på norsk)
  • Duck Duck Go AI Chat (viser ikke kilder)

Slik kvalitetssikrer du svarene

Kvalitetssikring av AI-svar handler om kritisk tenkning.

Følg disse fire stegene for å sjekke svarene:

1. Faktasjekk

Generativ AI kan finne på ting.

Derfor er det lurt å sjekke informasjonen opp mot pålitelige kilder. Søk etter de viktigste påstandene og faktaene.

Hvis du ikke finner støtte for påstandene, eller finner motstridende informasjon, er det et tegn på at svaret kan være upålitelig.

Du bør sjekke:

• Tall (datoer, statistikk, og så videre)
• Navn
• Beregninger
• Påstander som er for gode til å være sanne
• Ting som skurrer

2. Spør en ekspert

Hvis du bruker chatboten på jobb, kan du spørre en fagekspert om å se over teksten.

Eksperten vil umiddelbart finne feilene innenfor fagområdet sitt.

3. AI-kontroll

Det er mulig å be AI-en kontrollere sine egne svar.

Instruks for faktasjekk

Verifiser påstandene i denne teksten. Kjør en kvalitetskontroll og se om påstandene er riktige. Vær kritisk og søk etter troverdig informasjon som både støtter og motsier påstandene. Hent ut relevante sitater fra kildene som direkte støtter eller motsier påstandene. Søk etter informasjon på engelsk og norsk:
[lim inn tekst]

Denne metoden er ikke feilfri, men den finner ofte åpenbare feil. Det kan spare deg tid.

Du kan også bruke den på dine egne tekster!

4. Intuisjon

Etterhvert som du bruker AI, trener du opp en intuisjon. Da får du en magefølelse for når chatboten begynner å dikte opp ting.

Ofte skjer det når AI-en mangler informasjon, eller når du ber den om å forutsi fremtiden.

Det er enklere å oppdage feil når du søker innen tema, fag og hobbyer som du kjenner til.

Lykke til!

Skroll til toppen